fbpx

W ŚWIECIE ZMYSŁÓW

Gdy widzimy płomień odruchowo cofamy rękę – wiemy, że nas oparzy. Słysząc syreny zatykamy uszy; wykrzywiamy się jedząc cytrynę – tak działają nasze zmysły. Znamy konsekwencję wielu czynników otaczającego nas świata i nie zdajemy sobie sprawy, jak długo uczyliśmy się aby właściwie reagować. Dlatego bardzo często nie doceniamy tego,  jak dużą uwagę odgrywają w życiu dziecka narządy zmysłów. Odbierane przez nie bodźce docierają do ośrodkowego układu nerwowego, przekazując informacje o otaczającym nas świecie, umożliwiają poznanie go oraz dają możliwość reagowania na jego cechy i wymagania środowiska. Wszystkie zmysły: słuch, wzrok, smak, węch, dotyk i układ przedsionkowy (zwany dawniej zmysłem równowagi) różnią się od siebie i kształtują się w różnym okresie życia. Każde z nich ma własne receptory (jakby odpowiednie organy), które są nastawione na określony typ bodźców. Bodźce dochodzą do kory mózgowej i przekształcane są w specyficzne odczucia na przykład dźwięku, dotyku czy położenia ciała w środowisku. Dużo osób nie wie, że aby wszystkie narządy zmysłów działały zgodnie muszą one przejść  „długą drogę”, która polega na stopniowym uczeniu się i współdziałaniu wszystkich zmysłów, czyli integracji. Podobnie jak w psychologii rozwojowej wg Maslow’a  musi być zachowana hierarchia potrzeb dziecka to znaczy  jeśli nie będzie ono  miało zapewnionych potrzeb na „podstawowym poziomie” to nie rozwiną się na „wyższym poziomie”. I tak na przykład: po urodzeniu dziecko potrzebuje zabezpieczenia potrzeb fizjologicznych, z biegiem dni wymaga poczucia bezpieczeństwa, miłości, szacunku itp.

Aby nasze zmysły się wykształciły należy od samego początku zadbać o to aby miały dobry start. Dlatego tak istotne są zabawki jakim bawią się dzieci. Fajnie, jeśli robione są z pasją i zaangażowaniem przez osobę, która zna się na skomplikowanym świecie dziecięcych zmysłów. A jeszcze fajniej jeśli są stworzone z przyjaznych materiałów i w Polsce.

Udostępnij